tirsdag 19. juni 2012

Paris dag 2 - Forum des Halles, Marais og Notre-Dame

Etter nærmere 12 timer i koma, stod vi opp, uthvilte til å ta fatt på en ny dag. Vi startet dagen med å ta metroen ned til Forum des Halles, et digert undergrunnskjøpesenter. I mange hundre år lå det en kjempestor markedsplass her, men trist nok ble den på 70-tallet revet til fordel for dette svære senteret, kjempetrist i grunn. Planen her var å få kjøpt meg noen gode sko, igjen endte jeg opp med absolutt ingenting, mens Andreas vandret ut fra senteret med både det ene og det andre. Trøsten ble tidenes mest usunne frokost fra Waffle Factory, hver sin nystekte waffle med Nutella, herligaland! Dopet på sukker var vi klare for å besøke St. Eustache, en kjempeflott kirke like ved Forum des Halles. Dessverre er det mye arbeid og styr rundt både kirken og senteret (de skal lage park på området), så det var svært lite sjarmerende rundt kirken. Turen gikk derfor til Rue de Rivoli, en av Paris' lengste og mest kjente handlegater. Her finner man alle slags butikker, alt fra high-end, til rimeligere kjedebutikker. Etter en liten stund var vi jammen blitt sultne igjen, så vi fulgte opp den sunne frokosten med en enda sunnere lunsj, på McDonalds... De hadde til og med gratis Internett som vi gladelig benyttet.

Litt gatekunst i Les Halles.

Vi ble raskt leie av vindusshopping så vi trasket videre, mot Centre Georges Pompidou, som ligger i nærheten av Rue de Rivoli. Pompidou-senteret var skikkelig morsomt å se, arkitekturen er veldig spesiell, med store rørsystemer, metallstengre og en lang rulletrapp, og alt sammen er bygget utenpå selve bygningen. Vi tilbrakte ikke så veldig lang tid ved senteret, og vi var heller ikke inne, det får bli en annen gang. Før vi reiste hadde jeg flere ganger lest at Marais skulle være et koselig område å traske litt rundt i. Omtalene jeg hadde lest var ikke feil, gatene var små, trange og veldig sjarmerende. Det lå små boutiques på rekke og rad blandt kafeer, kirker, små parker, en stor moské og kosher-butikker. Vi rundet et tilfeldig hjørne, og plutselig dukket de ortodokse jødene opp, med hatt, frakk, bønnesjal, krøllet hår ved tinningen og det hele. I Marais ligger nemlig det jødiske "strøket." Ganske interessant at jødene som kom fra Øst-Europa i det 19. århundre fortsatt bor og arbeider i det samme området.

Pompidou-senteret.

Moské i Marias.

Etter den koselige spaserturen i Marais gikk vi videre ned mot Seinen og øya der Notre-Dame ligger. Vi kom inn i en park på baksiden av katedralen, hvor vi hadde et flott skue mot det høye spiret og de store buene hvor glassmaleriene er. Etter noen minutter i kø var vi inne i denne enorme katedralen (fri entré). Selv om jeg har besøkt den før var det vel så spektakukært å se, bare så synd med alle turistene, vi måtte omtrent gå i kø. Vi satte oss litt ned i stolradene midt i kirken og bare så opp i taket og på de flotte glassmaleriene. Jeg tenkte hele tiden på hvordan i all verden folk klarte å bygge et sånt byggverk for så lenge siden, helt utrolig!

Notre-Dame

Ferden gikk videre, nå langs Seinen og alle de fine broene. Vi gikk forbi utallige bokboder og søte blomsterbutikker, men også uteliggere og tiggere, noe som det finnes ganske mange av i byen. Det sitter gjerne hele familier, med husdyr og det hele, på gaten å ber folk om penger og mat, utrolig trist... Målet for turen langs elva var den berømte broen Pont Neuf (den eldste bevarte broen i Paris). Plutselig, etter å ha gått forbi både en og to broer, uten å treffe den riktige, stod vi på Pont Neuf og så utover byen og Seinen. Veldig fin utsikt, både derfra og de andre broene vi gikk over.

Pont Neuf.

Litt av utsikten fra Pont Neuf.

Nå var beina våre begynt å bli rimelig slitne etter en lang dag med mye gåing, så vi gikk oppover mot Louvre, kjøpte noen postkort til å sende hjem (det ble selvfølgelig aldri gjort, jeg er en dårlig postkortsender, beklager!), og tok første passende metro "hjemover." Vi spiste kjempegod middag på en liten pub i nærheten av hotellet. Her viste de til og med Hellas-Tjekkia, så Andreas var selvsagt godt fornøyd med valg av spisested. På vei tilbake til hotellet stakk vi innom Sephora der jeg endelig fikk kjøpt meg noe, nemlig Escada Rockin Rio, kjempegod sommerduft. Klokka var over 8 nå, så jeg (og de andre kundene) ble høflig spurt om jeg var ferdig å handle, for de ville gjerne stenge snart siden de gikk på overtid, god service iallfall! Mette, og fornøyde med handelen, gikk vi tilbake til hotellet og tilbrakte resten av kvelden på senga med beina høyt.